Θέματα εργασιών προς εκπόνηση, για την τελική εξέταση του μαθήματος (θεωρητικό μέρος):
- Δευτέρα 18 Μαρτίου 2019 - 10:51 π.μ. -

Το «αυτόφωτο» οικουμενικό σώμα στην τέχνη της Κλασικής περιόδου και οι ερμηνείες του «κάλλους» από τους φιλόσοφους. (Σοφιστές, Πλάτων, Αριστοτέλης).

 

Συμπληρωματική Βιβλιογραφία:

  • Αριστοτέλους, Ποιητική, μετ. Σ. Μενάνδρου. Βιβλιοθήκη της Εστίας. Αθήνα 1991.
  • Γοργίας, Ελένης Εγκώμιον, στο: Γοργίας, επ. Τ. Πεντζοπούλου – Βαλαλά. Ζήτρος. Θεσσαλονίκη 1999.
  • Ξενοφάνους Σωκράτης Α΄, Απομνημονεύματα, μετ. Θ. Μαυρόπουλος, Ζήτρος. Θεσσαλονίκη 2007.
  • Πλάτων, Ιππίας Μείζον, μετ. Χρίστου Καρούζου και Ι. Κακριδή. Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη. Θεσσαλονίκη 1973.
  • Πλάτων, Πολιτεία, μετ. Θ. Μαυρόπουλος. Ζήτρος. Θεσσαλονίκη 2006.
  • Πλάτων, Σοφιστής, μετ. μετ. Ν. Μιχαηλίδης. Ζήτρος. Θεσσαλονίκη 2008.
  • Πλίνιος ο Πρεσβύτερος, Περί της Αρχαίας Ελληνικής Ζωγραφικής. 35ο Βιβλίο της Φυσικής Ιστορίας, μετ. Τάσος Ρούσσος – Αλέκος Βλ. Λεβίδης. Άγρα. Αθήνα 2009.
  • Ανδρόνικός, Μ., Ο Πλάτων και η Τέχνη, Νεφέλη. Αθήνα 1984.
  • Beardsley, M. C., Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών, μετ. Δημοσθένης Κούρτοβικ – Παύλος Χριστοδουλίδης. Νεφέλη. Αθήνα 1989.
  • Βουδούρης, Κ. (επ.), Ελληνική Φιλοσοφία και Καλές Τέχνες. Ιωνία. Αθήνα 2000
  • Ζωγραφίδης, Γ. – Κουγιουμτζάκη, Γ. (επ.), Αισθητική και Τέχνη: Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη μνήμη Παναγιώτη και Έφης Μιχελή. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Ηράκλειο 2008.
  • Μερτύρη, Α., Οι δρόμοι του «Κάλλους» στην Αρχαία Ελλάδα. Από τους «Σκοτεινούς Αιώνες» στο τέλος της Κλασικής εποχής (1100-323 π.Χ.). Παπαζήσης 2017.
  • Πέτρου, Α., Η αισθητική των Αρχαίων Ελλήνων. Ζήτρος. Θεσσαλονίκη 2001.
  • Boardman, J., Η ιστορία των αρχαίων ελληνικών αγγείων, μετ. Κωνσταντίνος Κοπανιάς. Πατάκης. Αθήνα 2004.
  • Cook, R. M., Ελληνική Αγγειογραφία, μετ. Δέσποινα Τσουκλίδου. Καρδαμίτσας. Αθήνα 1994.
  • Λυδάκης, Σ., Αρχαία Ελληνική Ζωγραφική. Μέλισσα. Αθήνα 2002.
  • Scheibler, In., Αρχαία Ελληνική Ζωγραφική, μετ. Χρήστος Καρβούνης. Μ.Ι.Ε.Τ. Αθήνα 2015.
  • Spivey, N., Αρχαιοελληνική Τέχνη, μετ. Γιώργος Τζήμας. Καστανιώτης. Αθήνα 1999.
  • Spivey, N., Η Ελληνική Γλυπτική. Αρχαία σημασία, Σύγχρονη ανάγνωση, μετ. Β. Παπαευθυμίου – Α. Θεοχαράκη. Οδυσσέας. Αθήνα 2004.

 

Το «φως» ως αρχή της «μίμησης» στην Αναγέννηση.

Από τις μεταφυσικές ερμηνείες στην αναπαράσταση ρόλων και ψυχικών καταστάσεων.

 

Συμπληρωματική Βιβλιογραφία:

  • Alberti, l. B., Περί Ζωγραφικής, μετ. Μ. Λαμπράκη – Πλάκα. Καστανιώτης. Αθήνα 2008.
  • Beardsley, M. C., Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών, μετ. Δημοσθένης Κούρτοβικ – Παύλος Χριστοδουλίδης. Νεφέλη. Αθήνα 1989.
  • Gombrich, E. H., Το Χρονική της Τέχνης, μετ. Λίνα Κάσδαγλη. Μ.Ι.Ε.Τ. Αθήνα 1998.
  • Hughes, A., Μιχαήλ Άγγελος, μετ. Ιωάννα Βετσοπούλου. Καστανιώτης. Αθήνα 2001.
  • Μπελ, Τζ., Καθρεύτης του Κόσμου. Μια Νέα Ιστορία της Τέχνης, μετ. Γιώργος Λαμπράκος – Ελεάννα Πανάγου. Μεταίχμιο. Αθήνα 2008.
  • Panofscy, E., Μελέτες Εικονολογίας. Ουμανιστικά Θέματα στην Τέχνη της Αναγέννησης, μετ. Ανδρέας Παππάς. Νεφέλη. Αθήνα 1991.
  • Pater, W., Η Αναγέννηση. Μελέτες για την Τέχνη και την Ποίηση, μετ. Άρης Μπερλής. Αλεξάνδρια. Αθήνα 2010.
  • Smith, J. Ch., Η Αναγέννηση στη Βόρεια Ευρώπη, μετ. Ιωάννα Βετσοπούλου. Καστανιώτης. Αθήνα 2005.
  • Turner, R. A., Η Αναγέννηση στη Φλωρεντία. Η Γέννηση μιας νέας Τέχνης, μετ. Μιχαήλ Λυχούνας. University Studio Press. Θεσσαλονίκη 2011.
  • Wöllflin, H., Η Κλασική Τέχνη, μετ. Στέλιος Λυδάκης. Κανάκης. Αθήνα 1997.
  • Andrews, L., Story and Space in Renaissance Art: The Rebirth of Continuous Narrative. Cambridge University Cambridge 1995.
  • Brown, P., Art and Life in Renaissance Venice. Harry N. Abrams. New York. 1997.
  • Elkins, J., The Poetics of Perspective. Cornell University Ithaca and London 1994.
  • Dempsey, C., The Portrayal of Love: Botticelli’s Primavera an Humanist Culture at the time of Lorenzo the Magnificent. Princeton University Princeton 1992.
  • Hankins, J., Plato in the Italian Renaissance.J. Brill. Lei den and New York 1991.
  • Joannides, P., Masaccio and Masolino: A Complete Catalogue. Harry N. Abrams. New York

 

Η σημασία του “Chiaroscuro’’ στην αισθητική του Μπαρόκ.

Το παράδειγμα των Caravaggio, Velàzquez και Rembrandt.

 

Συμπληρωματική Βιβλιογραφία:

  • Λιτσαρδοπούλου, Ν., Η ζωγραφική παραγωγή των Κάτω Χωρών, κατά τον 17ο αιώνα. Ι. Σιδέρης. Αθήνα 2015.
  • Bazin, G., Μπαρόκ και Ροκοκό, μετ. Α. Παππάς. Υποδομή. Αθήνα 1995.
  • Gilles, L., Καραβάτζιο, μετ. Μ. Μπάστα. Γνώση. Αθήνα 2005.
  • Gombrich, E. H., Το Χρονικό της Τέχνης, μετ. Λίνα Κάσδαγλη. Μ.Ι.Ε.Τ. Αθήνα 1998.
  • Hauser, A., Κοινωνική ιστορία της Τέχνης. Αναγέννηση, Μανιερισμός, Μπαρόκ, μετ. Τάκης Κονδύλης. Κάλβος. Αθήνα 1981.
  • Janson, H. W. – Janson. A. F., Ιστορία της Τέχνης. Η Δυτική Παράδοση, μετ. Μαριάννα Αντωνοπούλου. Έλλην. Αθήνα 2001.
  • Στεφανίδης, Μ., Μια Ιστορία της Ζωγραφικής. Από το Βυζάντιο στην Αναγέννηση και από τους Ιμπρεσιονιστές στον Πικάσο. Καστανιώτης. Αθήνα 1994.
  • Σειρά: Οι Μεγάλοι Ζωγράφοι. Από τον 17ο αιώνα στον 19ο. Τ. 3ος Μέλισσα. Αθήνα 1987.
  • Toman, R. (επ.), Μπαρόκ. Αρχιτεκτονική – Γλυπτική – Ζωγραφική, μετ. Αντώνης Πανταζής. Ελευθερουδάκης. Αθήνα 2008.
  • Wölfflin, H., Βασικές έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης, μετ. Φώτης Κοκαβέσης. Παρατηρητής. Θεσσαλονίκη 1992.
  • Verharen, E., Rembrandt, μετ. Π. Βερνάρδος. Νεφέλη. Αθήνα 1982.
  • Χρήστου, Χ., Η Ευρωπαϊκή Ζωγραφική του 17ου αιώνα. Βάνιας. Θεσσαλονίκη 1991.
  • Brown, J., Velàzquez. Painter and Courtier. New Haven. London
  • Hibbard, J. J., Harper & Row. New York 2003.
  • Martin, R., Harper & Row. New York 1977.
  • Schutze, S., The Complete Works. Taschen. Cologne 2010.
  • Rosenberg, J., Life and Work. Cornell University Press. Ithaca 1990.
  • Westermann, M., Phaidon Press. London 2007.

 

Χρωματίζοντας τις σκιές στην ύπαιθρο και την πόλη.

Από τον William Turner στον Paul Cezanne.

 

Συμπληρωματική Βιβλιογραφία:

  • Αρκάν Τζ. Κ., Η Μοντέρνα Τέχνη, μετ. Λίνα Παπαδημήτρη. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης – Α.Σ.Κ.Τ. Αθηνών. Ηράκλειο 1998.
  • Brown, D.B., Ρομαντισμός, μετ. Ιωάννα Βετσοπούλου. Καστανιώτης. Αθήνα 2004.
  • Μακ Κουίλαν, Μ., Βαν Γκογκ, μετ. Ανδρέας Παππάς. Υποδομή. Αθήνα 1994.
  • Read, H., Ιστορία της Μοντέρνας Ζωγραφικής, μετ. Ανδρέας Παππάς – Γιώργος Μανιάτης. Υποδομή. Αθήνα 1978.
  • Rubin J. H., Ιμπρεσιονισμός, μετ. Γιώτα Ποταμιάνου. Καστανιώτης. Αθήνα 1999.
  • Χόνορ, Χ. – Φλέμινγκ, Τζ., Ιστορία της Τέχνης, μετ. Ανδρέας Παππάς. Υποδομή. Αθήνα 1998.
  • Χρήστου, Χ., Η Ευρωπαϊκή Ζωγραφική του 19ου αιώνα. Βάνιας. Θεσσαλονίκη 1983.
  • Broude, N., Georges Seurat. New York 1992.
  • Cachin F. – Cahn, , Cezanne. Cat. Harry N. Abrams. New York 1995.
  • Denvir, B., The Chronicle of Impressionism: A Timeline History of Impressionist Art. Little, Brawn. Boston
  • Denvir, B., The Impressionist: A Documentary study. Thames & Hudson. New York
  • Denvir, B., Post – Impressionism. The World of Art. Thames & Hudson. New York
  • Denvir, B. (ed), Toulouse – Lautrec. Thames & Hudson. New York
  • Reynolds, G., The World of Art. Thames & Hudson. New York 1985.
  • Schapiro, M., Paul Cezanne. Harry N. Abrams. New York
  • Walther, F. (ed), Impressionist Art 1860-1920. London 1996.

           

Οι παραπάνω εργασίες είναι ατομικές και συνιστούν μέρος της τελικής εξέτασης του μαθήματος. Από τις τέσσερις επιλέξατε τη μια.

Απαραίτητος αριθμός σελίδων, περί τις 25 με 30 σ., μαζί με τις υποσημειώσεις, τους πίνακες (εικόνες – έργα), τα περιεχόμενα και τη βιβλιογραφία.

Διάστημα μεταξύ των σειρών: 1, 50.

Μέγεθος γραμμάτων στη γραμματοσειρά: Νο 12.

Καταλυτική ημερομηνία παράδοσης της εργασίας σε έντυπη μορφή: Δευτέρα 10 Ιουνίου 2019.