ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ Ι (03ZX001)

ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΕΟΝΤΑΡΗΣ

Περιγραφή

 Το μάθημα Υποκριτική Ι δίνει έμφαση στην πρακτική καλλιτεχνική εξάσκηση. Απευθύνεται στους φοιτητές /τριες της  κατεύθυνσης Σκηνοθεσίας. Στόχος του μαθήματος ως προς τη θεωρητική του διάσταση, είναι η εξάσκηση στη διαχείριση κειμένων επί σκηνής με έμφαση στις εξής κατευθύνσεις: επεξεργασία της λέξης, ως ελάχιστης νοηματικής μονάδας του κειμένου, διαχείριση της ηχητικής και ρυθμικής αξίας λέξεων και φράσεων, στίξη, απεύθυνση, κατανόηση νοηματικών επιπέδων. Τελικός στόχος, στο τέλος των μαθημάτων, οι φοιτητές να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν το κείμενο ως εύπλαστο υλικό σκηνικής έκφρασης. Σε αυτό το μάθημα οι φοιτητές/τριες εξασκούνται πάνω σε μη θεατρικά κείμενα. Η μέθοδος των «Λεκτικών δράσεων» που ακολουθείται είναι πρωτότυπη, δοκιμάζεται και εμπλουτίζεται από το 2005 μέχρι σήμερα σε συνεργασία τόσο με επαγγελματίες ηθοποιούς όσο και με σπουδαστές του Τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ (μέχρι το 2011) και του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΛ. (μετά το 2011). Τέλος δίνεται έμφαση στην δημ

Περισσότερα  

Ενότητες

 

  

 

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 διδακτικές ενότητες

 

Τίτλος ενότητας

Βιβλιογραφία

Σύνδεσμος παρουσίασης

 

1. Αποδόμηση του κειμένου σε λέξεις. Προσέγγιση της λέξης μέσω των αισθήσεων: ακοή, γεύση.

Πήτερ Μπρουκ, Η ανοιχτή πόρτα, μτφ. Μαρία Φραγκουλάκη, Αθήνα, Κοάν, 1998

 

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

2. Αποδόμηση του κειμένου σε λέξεις. Προσέγγιση της λέξης μέσω των αισθήσεων: ακοή, γεύση.

Ντενί Ντιντερό, Το παράδοξο με τον ηθοποιό, (μτφ. Αιμίλιος Βέξης), Αθήνα, Πόλις, 1995.

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

3. Σύνθεση σε φράσεις: υπονόμευση της συμβατικής στίξης και αναζήτηση ρυθμών. Άσκηση πάνω στην έννοια της αμφιβολίας για το κείμενο.

Γιάννης Λεοντάρης, Κάτοικοι της σκηνής: λεκτικές δράσεις και άλλα εργαλεία ηθοποιών, Αθήνα, ύψιλον/βιβλία 2024.

 

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

4. Σύνθεση σε φράσεις: υπονόμευση της συμβατικής στίξης και αναζήτηση ρυθμών. Άσκηση πάνω στην έννοια της αμφιβολίας για το κείμενο.

Γιάννης Λεοντάρης, Κάτοικοι της σκηνής: λεκτικές δράσεις και άλλα εργαλεία ηθοποιών, Αθήνα, ύψιλον/βιβλία 2024.

 

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

5. Απεύθυνση του κειμένου στον συμπάικτη: έμφαση στη διαδικασία μεταφοράς νοήματος και όχι συναισθημάτων. Ασκήσεις επικοινωνίας.

Γιάννης Λεοντάρης, Κάτοικοι της σκηνής: λεκτικές δράσεις και άλλα εργαλεία ηθοποιών, Αθήνα, ύψιλον/βιβλία 2024.

 

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

6. Απεύθυνση του κειμένου στον συμπάικτη: χειρονομία και λεκτική επικοινωνία: Ασκήσεις επικοινωνίας.

 

Γιάννης Λεοντάρης, Κάτοικοι της σκηνής: λεκτικές δράσεις και άλλα εργαλεία ηθοποιών, Αθήνα, ύψιλον/βιβλία 2024.

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

 

7. Το κείμενο ως εργαλείο σύγκρουσης.

 

Γιάννης Λεοντάρης, Κάτοικοι της σκηνής: λεκτικές δράσεις και άλλα εργαλεία ηθοποιών, Αθήνα, ύψιλον/βιβλία 2024.

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

 

8. Απεύθυνση και σχέση με το χώρο. Εγγύτητα και απόσταση Η ανάγκη της απεύθυνσης και η ενεργοποίηση των συναισθημάτων.

 

 

Αν Μπόγκαρτ, Τίνα Λαντάου, Το βιβλίο των Viewpoints: πρακτικός οδηγός των viewpoints και της σύνθεσης, (μτφ. Νάντια Φωσκόλου), Αθήνα, Πατάκης, 2020.

 

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

9.Ασκήσεις προετοιμασίας του σώματος για την “είσοδό” του ηθοποιού στην πρόβα. Έμφαση στο διαχωρισμό των εννοιών ζέσταμα και training.

 

Μιχαήλ Τσέχωφ,   Μαθήματα για έναν επαγγελματία ηθοποιό. Αθήνα: Δωδώνη, 1991.

 

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

 

10. Θεωρητική διδασκαλία πάνω σε προβλήματα εκφοράς του λόγου στην τέχνη της υποκριτικής.

Πήτερ Μπρουκ, Η ανοιχτή πόρτα, μτφ. Μαρία Φραγκουλάκη, Αθήνα, Κοάν, 1998

 

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

 

11. Ασκήσεις μετατόπισης της ενέργειας: η απεύθυνση του λόγου συνδυάζεται με συνθήκες σωματικής δυσκολίας. Η μετατόπιση της ενέργειας ως παράγοντας ενεργοποίησης συναισθημάτων.

Αν Μπόγκαρτ, Τίνα Λαντάου, Το βιβλίο των Viewpoints: πρακτικός οδηγός των viewpoints και της σύνθεσης, (μτφ. Νάντια Φωσκόλου), Αθήνα, Πατάκης, 2020.

 

 

 

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

12. Προετοιμασία ομαδικής παρουσίασης σκηνικής δράσης

 

 

Αν Μπόγκαρτ, Τίνα Λαντάου, Το βιβλίο των Viewpoints: πρακτικός οδηγός των viewpoints και της σύνθεσης, (μτφ. Νάντια Φωσκόλου), Αθήνα, Πατάκης, 2020.

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

 

13. Προετοιμασία ομαδικής παρουσίασης σκηνικής δράσης

 

Αν Μπόγκαρτ, Τίνα Λαντάου, Το βιβλίο των Viewpoints: πρακτικός οδηγός των viewpoints και της σύνθεσης, (μτφ. Νάντια Φωσκόλου), Αθήνα, Πατάκης, 2020.

 

https://eclass.uop.gr/courses/TS219

 

 

Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:

 

Πρόταση 1

Ανάδειξη και αξιοποίηση δεξιοτήτων ως προς την εκφορά του θεατρικού λόγου

Πρόταση 2

Εργατικότητα κατά τη διάρκεια προετοιμασίας πρακτικών εργασιών διαχείρισης τυ θεατρικού κειμένου

Πρόταση 3

Βαθμός διαθεσιμότητας κατά τη

διάρκεια των ασκήσεων

Πρόταση 4

Αντιληπτική ικανότητα κατά την νοηματική ανάλυση των κειμένων

Άλλο

Τελική παρουσίαση πρακτικών σκηνικών εφαρμογών καλλιτεχνικής δημιουργίας.