Μεταρρυθμίσεις στο Κράτος και στην Αυτοδιοίκηση (β' εξάμηνο, βασικό) (DEO5114)

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος

Περιγραφή

- Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή -

Προστατεύονται όλα τα δικαιώματα

Ενότητες

 

Γνώσεις:

 

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν:

 

Να κατανοούν και να μπορούν να ορίσουν έννοιες που έχουν να κάνουν αφενός με την έννοια της αλλαγής και της μεταρρύθμισης, αφετέρου με τα διαφορετικά επίπεδα εξουσίας στο κεντρικό Κράτος και στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης

 

Να αντιλαμβάνονται την ιστορική εξέλιξη των εννοιών αυτών στον χρόνο, ιδίως στον ελληνικό 20ό αιώνα, και πως συναντιώνται κάθε φορά με βάση την ιστορία, την επιρροή της τεχνοκρατίας και την επίδραση των πολιτικών ιδεολογιών.

 

Να εμβαθύνουν και να αναλύουν ιδιαίτερες μεταρρυθμίσεις που άσκησαν δομική επίδραση στο κράτος ή/και τους ΟΤΑ στον 20ο και 21ο αιώνα, σε διάφορα εθνικά κράτη. Και να προσδιορίζουν πως προέκυψαν αυτές ιστορικά, πολιτισμικά και πολιτικά.

 

Να αξιολογούν κριτικά το αποτέλεσμα των μεταρρυθμίσεων.

 

Να αντιλαμβάνονται πως διαμορφώνονται σήμερα οι μεταρρυθμίσεις στα κράτης της έκτακτης ανάγκης των πολυκρίσεων αλλά και στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, και της 4ης βιομηχανικής επανάστασης.

 

 

Δεξιότητες:

 

Θα μπορούν να ενσωματώσουν αυτές τις εξειδικευμένες γνώσεις εντός ενός ευρύτερου και διεπιστημονικού πλαισίου, το οποίο είναι συναφές προς το γνωστικό τους πεδίο.

 

Να συσχετίζουν τις μεταρρυθμίσεις με την ενίσχυση της Δημοκρατίας

 

Να μπορούν να συμμετάσχουν δημιουργικά σε κύκλους ποιότητας που σχεδιάζουν μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο Τομέα, με βάση τα καταλληλότερα μοντέλα.

 

Ικανότητες:

 

Θα μπορούν να αντιμετωπίσουν εργασιακά πλαίσια ή πλαίσια μελέτης,

τα οποία είναι σύνθετα, περίπλοκα, απρόβλεπτα και απαιτούν νέες στρατηγικές προσεγγίσεις.

 

Θα μπορούν να αναλάβουν την ευθύνη να συμβάλουν στις επαγγελματικές γνώσεις και

πρακτικές ή και στην αξιολόγηση της στρατηγικής απόδοσης των ομάδων.

 

Στο μάθημα εξετάζονται:

-οι διάφορες θεωρητικές προσεγγίσεις για την έννοια και το περιεχόμενο της μεταρρύθμισης,

-ιστορικά παραδείγματα μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα και αλλού που άσκησαν δομική επίδραση στο κράτος ή/και τους ΟΤΑ. στον 20ό και 21ο αιώνα,

-πως αυτές οι μεταρρυθμίσεις διαμορφώθηκαν από τους παράγοντες της ιστορίας, της πολιτικής, της κουλτούρας και της τεχνοκρατίας (έμφαση σε παραδείγματα όπως ο ΑΣΕΠ, ο «Καποδίστριας», ο «Καλλικράτης», η ψηφιοποίηση του κράτους κλπ)

-πως αξιολογούνται κριτικά τα αποτελέσματα των μεταρρυθμίσεων,

-πως διαμορφώνονται σήμερα οι μεταρρυθμίσεις στα κράτη των πολυ-κρίσεων, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, και της 4ης βιομηχανικής επανάστασης,

-πως μπορούν οι αυτοδιοικητικοί θεσμοί, μέσα από θεσμικές μεταρρυθμίσεις, να ανανεώσουν το περιεχόμενο των σύγχρονων δημοκρατιών,

-με βάση ποια μοντέλα και διαδικασίες μπορούν να σχεδιαστούν καλύτερα οι μεταρρυθμίσεις.