EYΡΩΠΑΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ (SEP220)
ΓΙΟΥΛΗ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΑΚΗ
Στο μάθημα παρουσιάζεται και αναλύεται η εκπαιδευτική πολιτική της ΕΟΚ/Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) σε τρεις διαφορετικές περιόδους:
(α) από τη σύσταση της ΕΟΚ μέχρι τη συνθήκη του Μάαστριχτ
(β) από το Μάαστριχτ μέχρι τη Συνθήκη της Λισσαβόνας και
(γ) από τη Λισσαβόνα και μετά με τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και του Ευρωπαϊκού Χώρου Έρευνας με αναφορά στις διαδικασίες της Μπολόνιας και της Κοπεγχάγης και τη Στρατηγική της Λισαβόνας.
Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζονται οι βασικοί άξονες της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής με έμφαση στις σύγχρονες εξελίξεις που αφορούν στη διεύρυνση της πρόσβασης, στη δισφάλιση της ποιότητας και στην ανταγωνιστικότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων. Αναλύονται επίσης έννοιες όπως η «κοινωνία της γνώσης», η «Ευρωπαϊκή Διάσταση στην Εκπαίδευση», «παγκοσμιοποίηση» και «Ευρωπαϊκοποίηση», ιδιότητα «του Ευρωπαίου πολίτη/ενεργός πολιτειότητα», οι οποίες επηρρεάζουν το σχεδιασμό και τη διαμόρφωση τόσο της ευρωπαϊκής, όσο και της διεθνούς εκπαιδευτικής πολιτικής.
Στόχος του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές συνολική εικόνα για την εξέλιξη και τους στόχους της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής, καθώς και την πολύπλοκη σχέση της με τη διαμόρφωση της εθνικής εκπαιδευτικής πολιτικής.
ΛιγότεραΣτο μάθημα παρουσιάζεται και αναλύεται η εκπαιδευτική πολιτική της ΕΟΚ/Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) σε τρεις διαφορετικές περιόδους:
(α) από τη σύσταση της ΕΟΚ μέχρι τη συνθήκη του Μάαστριχτ
(β) από το Μάαστριχτ μέχρι τη Συνθήκη της Λισσαβόνας και
(γ) από τη Λισσαβόνα και μετά με τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και του Ευρωπαϊκού Χώρου Έρευνας με αναφορά στις διαδικασίες της Μπολόνιας και της Κοπεγχάγης και τη Στρατηγική της Λισαβόνας.
Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζονται οι βασικοί άξονες της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής με έμφαση στις σύγχρονες εξελίξεις που αφορούν στη διεύρυνση της πρόσβασης, στη δισφάλιση της ποιότητας και στην ανταγωνιστικότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων. Αναλύονται επίσης έννοιες όπως η «κοινωνία της γνώσης», η «Ευρωπαϊκή Διάσταση στην Εκπαίδευση», «παγκοσμιοποίηση» και «Ευρωπαϊκοποίηση», ιδιότητα «του Ευρωπαίου πολίτη/ενεργός πολιτειότητα», οι οποίες επηρρεάζουν το σχεδιασμό και τη διαμόρφωση τόσο της ευρωπαϊκής, όσο και της διεθνούς εκπαιδ
Στο μάθημα παρουσιάζεται και αναλύεται η εκπαιδευτική πολιτική της ΕΟΚ/Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) σε τρεις διαφορετικές περιόδους:
(α) από τη σύσταση της ΕΟΚ μέχρι τη συνθήκη του Μάαστριχτ
(β) από το Μάαστριχτ μέχρι τη Συνθήκη της Λισσαβόνας και
(γ) από τη Λισσαβόνα και μετά με τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και του Ευρωπαϊκού Χώρου Έρευνας με αναφορά στις διαδικασίες της Μπολόνιας και της Κοπεγχάγης και τη Στρατηγική της Λισαβόνας.
Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζονται οι βασικοί άξονες της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής με έμφαση στις σύγχρονες εξελίξεις που αφορούν στη διεύρυνση της πρόσβασης, στη δισφάλιση της ποιότητας και στην ανταγωνιστικότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων. Αναλύονται επίσης έννοιες όπως η «κοινωνία της γνώσης», η «Ευρωπαϊκή Διάσταση στην Εκπαίδευση», «παγκοσμιοποίηση» και «Ευρωπαϊκοποίηση», ιδιότητα «του Ευρωπαίου πολίτη/ενεργός πολιτειότητα», οι οποίες επηρρεάζουν το σχεδιασμό και τη διαμόρφωση τόσο της ευρωπαϊκής, όσο και της διεθνούς εκπαιδ
Πληροφορίες
Μαθησιακοί στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές αναμένεται:
- Να κατανοούν σύνθετες έννοιες στο πεδίο της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής.
- Να αναλύουν και να αποτιμούν τους τρόπους με τους οποίους η ευρωπαϊκή πολιτική επηρρεάζει τη διαμόρφωση εκπαιδευτικής πολιτικής στο εθνικό επίπεδο.
- Να συνθέτουν πληροφορίες και να αποτιμούν/αξιολογούν τις επιπτώσεις διαφορετικών εκπαιδευτικών πολιτικών στις σχέσεις κράτους – εκπαιδευτικού συστήματος.
Βιβλιογραφία
Προτεινόμενη (Ενδεικτική) Βιβλιογραφία:
Παπαδιαμαντάκη, Γ. (2017) Το Πανεπιστήμιο και οι πολιτικές για την Κοινωνία της Γνώσης, Αθήνα: Gutenberg
Πασιάς, Γ. (2006). Ευρωπαϊκή Ένωση και Εκπαίδευση: Θεσμικός Λόγος και Εκπαιδευτική Πολιτική (1950-1999). Αθήνα: Gutenberg.
Σταμέλος, Γ., Βασιλόπουλος, Α. (2013). Πολιτικές Διαβίου Μάθησης στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διακυβέρνησης: Η Ελληνική Περίπτωση. Αθήνα: Διόνικος.
Σταμέλος, Γ., Βασιλόπουλος, Α. (2004). Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Τσαούσης, Δ. (2007). Η Εκπαιδευτική Πολιτική των Διεθνών Οργανισμών: Παγκόσμιες και Ευρωπαϊκές Διαστάσεις. Αθήνα: Gutenberg.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Taylor and Francis – Topic: Education Policy and Politics,
Higher Education in Europe
Journal of Further and Higher Education
European Journal of Higher Education
European Education
Globalisation, Societies and Education
Comparative Education
Μέθοδοι αξιολόγησης
Aπαλλακτική εργασία 3.000 λέξεων (+/- 10%)
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές αναμένεται:
- Να κατανοούν σύνθετες έννοιες στο πεδίο της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής.
- Να αναλύουν και να αποτιμούν τους τρόπους με τους οποίους η ευρωπαϊκή πολιτική επηρρεάζει τη διαμόρφωση εκπαιδευτικής πολιτικής στο εθνικό επίπεδο.
- Να συνθέτουν πληροφορίες και να αποτιμούν/αξιολογούν τις επιπτώσεις διαφορετικών εκπαιδευτικών πολιτικών στις σχέσεις κράτους – εκπαιδευτικού συστήματος.
Προτεινόμενη (Ενδεικτική) Βιβλιογραφία:
Παπαδιαμαντάκη, Γ. (2017) Το Πανεπιστήμιο και οι πολιτικές για την Κοινωνία της Γνώσης, Αθήνα: Gutenberg
Πασιάς, Γ. (2006). Ευρωπαϊκή Ένωση και Εκπαίδευση: Θεσμικός Λόγος και Εκπαιδευτική Πολιτική (1950-1999). Αθήνα: Gutenberg.
Σταμέλος, Γ., Βασιλόπουλος, Α. (2013). Πολιτικές Διαβίου Μάθησης στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διακυβέρνησης: Η Ελληνική Περίπτωση. Αθήνα: Διόνικος.
Σταμέλος, Γ., Βασιλόπουλος, Α. (2004). Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Τσαούσης, Δ. (2007). Η Εκπαιδευτική Πολιτική των Διεθνών Οργανισμών: Παγκόσμιες και Ευρωπαϊκές Διαστάσεις. Αθήνα: Gutenberg.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Taylor and Francis – Topic: Education Policy and Politics,
Higher Education in Europe
Journal of Further and Higher Education
European Journal of Higher Education
European Education
Globalisation, Societies and Education
Comparative Education
Aπαλλακτική εργασία 3.000 λέξεων (+/- 10%)
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -